WO-tool

Taalvaardigheid, onderzoekend en ontwerpend leren stimuleren

Verrijk je lessen wereldoriëntatie met de WO-tool

Wil jij in jouw lessen wereldoriëntatie (WO):
- je leerlingen meer zelf laten onderzoeken en/of ontwerpen?
- de taalvaardigheid van leerlingen stimuleren?

De WO-tool helpt je daarbij. Met een voorbereidingshulp en uitvoerhulpen helpt deze tool jou stap voor stap om een les te verrijken zodat je taal én onderzoekend en ontwerpend leren stimuleert. Volgens de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren geven we hiervoor bij elke stap ideeën. En wil je weten hoe een les eruit kan zien als je de tool toepast? Bekijk dan de voorbeeldlessen.  

Heb je vragen, lessuggesties of opmerkingen? We horen ze graag! Je kunt ons mailen via m.gijsel@expertisecentrumnederlands.nl of e.vandesande@edux.nl.

De WO-tool is ontwikkeld samen met:

De WO-tool is ontwikkeld door Martine Gijsel (Saxion/Expertisecentrum Nederlands) en Eva van de Sande (Edux/Radboud), in samenwerking met Marja van Graft (onder andere vanuit SLO) en leerkrachten en techniekcoördinatoren uit de bovenbouw van het primair onderwijs. Het project bouwt voort op onderzoek van de auteurs. Zowel dat onderzoek als de materialen kwamen tot stand dankzij een subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Met dank aan
We hebben de materialen uitgeprobeerd en verbeterd samen met een team van onderwijsprofessionals. Veel dank aan: Jacqueline van Baar, Joyce Heijnen, Kary van Riel, John Smout, en Ilona Taling.