OVER EDUX
Inzicht in de kerndoelen Digitale Geletterdheid
Heb je nog weinig beeld bij de nieuwe kerndoelen digitale geletterdheid? Wil je graag weten hoe de kerndoelen zich verhouden met de vier oorspronkelijke domeinen van digitale geletterdheid? En wat wordt er precies bedoeld met ‘samenhang’?
In dit artikel geven we duiding aan de nieuwe kerndoelen digitale geletterdheid, zodat jij gemakkelijker de vertaling naar de dagelijkse praktijk kan maken.
Definitieve conceptkerndoelen digitale geletterdheid opgeleverd
1 september 2025 zijn de definitieve conceptkerndoelen voor digitale geletterdheid opgeleverd door een team van leraren, vakexperts en curriculumexperts onder regie van SLO. Vanaf dit schooljaar (2025-2026) kunnen scholen aan de slag met deze nieuwe kerndoelen. En dat begint met kennis en inzicht.
Vanaf augustus 2027 zullen de kerndoelen wettelijk vastgelegd worden en gaan scholen werken met het volledige nieuwe curriculum. Alle leerlijnen en ondersteunende materialen zullen dan ook beschikbaar komen bij SLO. De leerlijnen zullen dieper ingaan op hetgeen wat leerlingen moeten kennen en kunnen (kennis, vaardigheden en houding). De kerndoelen kunnen ondertussen gebruikt worden om kritisch naar het eigen aanbod en bestaande leerlijnen te kijken: komen de kerndoelen hierin terug?
Bron: SLO, 2024
De kerndoelen digitale geletterdheid zijn onderverdeeld in 3 domeinen, te weten:
- Praktische kennis & vaardigheden
- Ontwerpen en maken
- De gedigitaliseerde wereld
Er wordt dus onderscheid gemaakt in de praktische kennis en vaardigheden die leerlingen nodig hebben om digitaal geletterd te zijn, maar er is ook aandacht voor het creatieve aspect van digitale geletterdheid en het ontwikkelen van een bewuste en kritische houding. Deze domeinen kunnen niet los van elkaar worden gezien.
Bron: SLO, 2025
Relatie met het vierdomeinenmodel en andere leergebieden
Scholen werkten eerder met digitale geletterdheid vanuit het vierdomeinenmodel: praktische ICT-vaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. Deze vier domeinen zijn nu onderverdeeld in de drie nieuwe domeinen. De inhoud van de oorspronkelijke vier domeinen is nog steeds bruikbaar en zitten geïntegreerd in de kerndoelen digitale geletterdheid. Om hier een concreter beeld van te krijgen, verwijzen wij je naar het schema inzicht kerndoelen digitale geletterdheid, wat je onderaan dit artikel kunt downloaden.
In dit schema heeft team Digitalig de kerndoelen overgenomen, inclusief de beschrijving vanuit SLO bij ieder kerndoel (‘het gaat hierbij om’ en ‘te denken valt aan’). In de linker kolom wordt de relatie met het vierdomeinenmodel inzichtelijk gemaakt, waarbij verwezen wordt naar de onderwerpen zoals deze in de bestaande inhoudslijnen van SLO (2022) per domein beschreven staan.
In de rechter kolom staan suggesties voor samenhang met andere leergebieden beschreven, omdat digitale technologie en digitale media invloed hebben op alle leergebieden van het onderwijs. Bij bijvoorbeeld Nederlands (taal) gaat het om het verzamelen, structureren en kritisch beoordelen van informatie en bronnen, terwijl leerlingen bij vakgebieden als wereldoriëntatie en studievaardigheden deze kennis en vaardigheden toepassen. Bij rekenen kan het gaan om het analyseren en (re)presenteren van data. Het ontwerpen van producten met behulp van digitale technologie kan een plek krijgen bij vrijwel alle vakgebieden, in het bijzonder bij de creatieve vakken. En bij de leergebieden burgerschap, wereldoriëntatie en sociaal-emotionele vaardigheden (SOVA) kunnen leerlingen leren dat digitale technologie invloed heeft op henzelf en op de wereld. Ook biedt de dagelijkse actualiteit (bijvoorbeeld via het nieuws) voldoende mogelijkheden tot gesprek.
Bekijk hier het schema: inzicht kerndoelen digitale geletterdheid
Meer weten?
Wil je meer weten over het integreren van digitale geletterdheid in het onderwijsaanbod van jouw school? Neem dan contact op met één van onze Digitalig adviseurs en informeer of Edux jou of jouw team kan ondersteunen.
Wil je concrete voorbeelden hoe je taal en digitale geletterdheid met elkaar kan combineren? Lees dan dit artikel: Top 10 verbindingen tussen taal en digitale geletterdheid (edux.nl)