OVER EDUX

Nieuws

Mediawijsheid stimuleren

13 november 2020

Al vanaf jonge leeftijd zijn kinderen dagelijks digitaal en zelf vaak online. Deze digitale wereld biedt risico’s, maar ook veel mogelijkheden. Wanneer het goed ingezet wordt kan de nieuwsgierigheid en betrokkenheid van kinderen en jongeren gestimuleerd worden. Maar het kan ook veel vragen opleveren, zoals ‘hoe stimuleer ik mijn kinderen bewust en kritisch met media om te gaan?’ en ‘hoe kan ik mediawijsheid geïntegreerd stimuleren in mijn activiteiten?’.

Doe jij mee met de Week van de Mediawijsheid? In dit artikel zijn vijf tips en tricks te vinden om mediawijsheid betekenisvol en spelenderwijs te stimuleren in je groep.


Dagelijks digitaal
De meeste kinderen zijn tegenwoordig dagelijks met media bezig. Internet, sociale media, smartphones, tablets: het stimuleren van mediawijsheid is nodig om daar bewust mee om te kunnen gaan. Het is niet voor niets dat deze vaardigheden worden opgenomen in het landelijk curriculum, naar alle waarschijnlijkheid vanaf schooljaar 2023-2024. Naast kennis en vaardigheden om media goed in te zetten, is het belangrijk om kinderen meer controle te leren krijgen op de invloed die media heeft op hun gevoelens, gedachtes, en gedrag. Zo leer je kinderen om vanuit hun eigen kracht bewuste keuzes te maken in hun mediagedrag (lees hier meer over het media empowerment model van dr. Esther Rozendaal).

 

Het Edux-team van Digitalig geeft je vijf concrete tips om mediawijsheid in jouw groep te stimuleren.

  • Tip 1
    Mediawijsheid gaat in de basis om goede reflectie. Sta met de kinderen eens stil bij een reclame, die bijvoorbeeld uitgezonden wordt voordat je het journaal of een sinterklaasviering kijkt. Ga met elkaar in gesprek door open vragen te stellen. Hoe weet je dat dit een reclame is? Welk gevoel krijg je van deze reclame? En krijg je zin om iets te kopen of juist niet? Wanneer er gekeken wordt naar de leerlijn mediawijsheid voor het basisonderwijs kan dit toebedeeld worden aan de competentiegroep strategie.
  • Tip 2
    Ga mee in de belevingswereld van kinderen. Welke vloggers worden door jouw groep of klas gevolgd en wie is het populairst? Waar hebben deze vloggers het over? Ga het gesprek op een open manier aan en vraag de kinderen eens wat hen opvalt als zij naar een vlog kijken. Welke verborgen reclame kunnen de kinderen ontdekken? (competentiegroepen gebruik en begrip).

  • Tip 3
    Maak van de kinderen reclamemakers! Door zelf reclame te maken leren kinderen begrijpen welke trucs reclamemakers gebruiken, én leer je ze bewust afvragen waarom je een product wel of niet wilt kopen (competentiegroep gebruik). Ook biedt het veel kansen om in gesprek te gaan met de kinderen. Wil je de reclame delen, en zo ja met wie dan? En waar en waarom? (competentiegroep communicatie). Herkennen kinderen ook de reclame in bijvoorbeeld tv-programma’s, zoals het ‘Jachtseizoen’ van STUK TV? (competentiegroep begrip).
    Ps. Gebruik je hiervoor het green screen, dan kan dit instructiefilmpje je mogelijk helpen.

  • Tip 4
    Laat kinderen in de groep hun naam googelen. Welke hits krijgen zij? Zijn ze hier trots op? Wisten ze dat dit van hen online te zien is? Hoe is dit online gekomen? Heb je toestemming gegeven, en vind je dit oké?

  • Tip 5
    Onlangs is de mediawet aangepast en mogen YouTubers kinderen geen producten meer aanprijzen. Bespreek eens met kinderen of ze weten hoe YouTubers hun geld verdienen, en hoe ze het vinden dat reclame maken voor een product via YouTube niet meer mag. Ook is het een leuke aanleiding om aan de slag te gaan met het onderwerp verkapte reclames. Wie kan ze ontdekken?

 

Meer weten?
Wil je meer weten over dit onderwerp? Meer informatie over ons programma Digitalig vind je hier. Op 21 januari geven we samen met Esther Rozendaal een online college met als titel: Mediawijsheid: op weg naar gedragsverandering bij kinderen. Je kunt je hier gratis aanmelden.

Of stel je vragen aan een van onze andere adviseurs. We helpen je graag!

 

Download artikel als pdf