OVER EDUX

Nieuws

Help! Mijn klas scoort rood!

22 oktober 2025

Eind oktober, begin november duiken we op de basisscholen opnieuw in het groepsproces. Met tools als de Hart en Handen-lijsten, Leerling in Beeld en de vragenlijsten in KanVAS krijgen we helder zicht op hoe het sociaal-emotioneel functioneren, het welbevinden en de betrokkenheid van onze leerlingen ervoor staan. Kortom: een moment van overzicht, inzicht én aandacht voor wat er écht speelt in de klas.

wat bedoelen we eigenlijk met sociaal-emotioneel functioneren?

Sociaal-emotioneel functioneren draait om het snappen van de eigen emoties (zoals: waarom ben ik boos), het kunnen reguleren ervan (niet meteen die stoel door het lokaal gooien) en het uiten op een manier die past bij je leeftijd (een kleuter stampvoet, een puber zucht en doet een ‘eyeroll’).

Daarnaast gaat het over het aangaan en onderhouden van gezonde relaties met anderen. Oftewel: samenwerken zonder ruzie, vriendschappen sluiten en weten wanneer je beter even je mond kunt houden (ja, ook dat hoort erbij).

waarom is dit belangrijk op school?

Kinderen met minder ontwikkelde sociaal-emotionele vaardigheden presteren vaak ook minder goed. Maar – en hier komt het goede nieuws – school is juist een geweldige plek om deze vaardigheden te oefenen. Hier leert een kind omgaan met anderen, conflicten oplossen, samenwerken en je emoties een beetje in toom houden. Het is een veilige omgeving waarin geoefend kan worden met nieuw gedrag, er nieuwe kansen zijn en kinderen begeleid worden in het ‘je handig leren gedragen’.

welke bril heb je op?

Gedrag komt nooit uit het niets. Het hangt sterk samen met de leeftijd en ontwikkeling van een kind. En die ontwikkeling verloopt bij ieder kind op z’n eigen tempo. Het is volkomen normaal dat een leerling af en toe worstelt met emoties, gedrag of sociale situaties. Wat telt, is hoe vaak het voorkomt, hoeveel last de leerling ervan heeft en of het het dagelijks functioneren beïnvloedt (denk aan: school, vriendschappen, zelfvertrouwen). Daarnaast kunnen allerlei factoren meespelen: van slaaptekort tot stress thuis of leerproblemen. Wil je echt begrijpen wat er speelt? Ga in gesprek met de leerling — daar begint het echte inzicht.

help mijn klas is rood! 

Zijn alle lijsten afgenomen en schrik je van de vele rode vlakjes in het overzicht? Check of rood echt rood is, hebben de kinderen de vragen begrepen? Welke norm hanteren ze hierbij (is vaak elke dag of 1 keer per week)? Ga in gesprek met de kinderen die slecht scoren op welbevinden, kijk hoe de vork in de steel zit en wat nodig is voor dit kind, in deze situatie, in deze klas. Daarnaast mag je kijken naar je eigen leerkrachtgedrag; hoe staat het met de routines in de klas, is nee ook echt nee? Of is nee een misschien? Ben ik duidelijk en consequent? Blijf investeren in de groepsdynamiek, groepsvormende spellen, vertrouwensoefeningen, zorg dat je klas elkaar kent en plezier heeft met elkaar.

MEER WETEN?

Wil je meer weten over sociaal-emotioneel functioneren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download artikel als pdf