OVER EDUX

Nieuws

Beter ben je buiten - Bewegend leren

5 april 2021

Voor de meeste kinderen is het buiten fijner dan binnen. Buiten ervaren ze een gevoel van vrijheid en de buitenlucht zorgt voor vitamine D en alertheid. Neem kinderen dagelijks mee naar buiten, en niet alleen om een kwartier te ‘luchten’. Adviseur Sabine Louwerens deelt regelmatig haar tips om de ontwikkeling van kinderen buiten te stimuleren. Deze keer ‘het automatiseren’. 

Het automatiseren van bijvoorbeeld woordenschat, rekenvaardigheid en spellingvaardigheid kan prima buiten. Je hebt over het algemeen weinig materialen nodig en je kunt zelf creatief zijn. Stoepkrijt is bij uitstek een middel om gebruik van te maken, een favoriet hulpmiddel.

Hinkelen met de tafeltjes

Laat kinderen de antwoorden van een bepaalde tafel door elkaar binnen twee vierkante meter opschrijven (of uitschrijven op papier en neerleggen op de grond, als je geen plek hebt om met stoepkrijt op te schrijven). Laat kinderen de tafel vervolgens een keer springen. Je kunt variëren in werkvormen, bijvoorbeeld ook het ene kind de tafel hardop laten benoemen en het andere kind springt van antwoord naar antwoord.

welk 'ei' kies jij?

Maak twee eieren op de grond me ‘ij’ en ‘ei’, ver uit elkaar. Ga als leerkracht tussen de eieren in staan. Je laat de kinderen steeds bij jou een woord komen halen. De kinderen rennen vervolgens naar het goede ei en schrijven het op. Eerst met woordbeeld en later zonder voorbeeld. 

ren je rot

Speel ren je rot met ‘d’, ‘t’ en ‘dt’. Ze de letters op een lijn, ongeveer tien meter uit elkaar. Ga met de klas 25 meter van de pylonnen af staan. Noem een zin met daarin een werkwoord eindigend op ‘d’, ‘t’ of ‘dt’. Laat de kinderen rennen naar de goede pylon.

 

Meer weten? 

Wil je meer weten over het inzetten van de buitenomgeving om kinderen tot leren en ontwikkelen te laten komen, neem contact op met Sabine Louwerens.

 

DOWNLOAD ARTIKEL ALS PDF