VOOR ONDERWIJS EN KINDEROPVANG
Kinderopvang Congres
Werk jij in de kinderopvang? Wil je je kennis verbreden, sparren met andere collega’s uit het werkveld en nieuwe (praktische) inzichten opdoen? Dan is het Kinderopvang Congres 2025 iets voor jou!
Inhoud training
Tijdens het Kinderopvang Congres komen verschillende professionals uit de kinderopvang samen voor een dag vol workshops, een lezing van gastspreker Simon Hay en netwerkmogelijkheden. De workshops zijn gericht op de laatste ontwikkelingen en praktische tips die je direct kunt toepassen in je werk.
Wat kun je verwachten?
- Een inspirerende lezing van gastspreker Simon Hay: Simon Hay, expert op het gebied van kinderopvang en pedagogiek en ontwikkelaar van het zelfevaluatie instrument PiB.
- Workshops: Voor verschillende doelgroepen, van baby’s, peuters tot BSO-leeftijd. Laat je bijpraten over de nieuwste trends en inzichten in de kinderopvang. Verdiep je in specifieke thema’s, zoals het autonome kind en gespreksvoering met ouders. Je kiest twee workshops. De twee workshops die je wilt volgen kies je vooraf. Een aantal weken voor het congres ontvang je een online formulier waarop je jouw keuze kunt doorgeven.
- Een smaakvolle lunch.
- Netwerken: Ontmoet collega’s uit het werkveld onder het genot van een kop koffie/thee, wissel ervaringen en kennis uit tijdens de lunch en vergroot je netwerk.
- Verrassing: Reken op een vrolijke verrassing tijdens de plenaire afsluiting van het programma.
Tijdens het congres krijg je de mogelijkheid om twee workshops te volgen. De keuze voor de twee workshops die je wilt volgen geef je via het aanmeldformulier aan ons door. Een aantal weken voorafgaand aan het Congres ontvang je een uitnodiging met daarin de workshops waarvoor je bent ingedeeld. De volgende workshops worden aangeboden:
Workshop 1: Samenwerken met ouders
Anneke van Liempd
Als pedagogisch professional ben je er verantwoordelijk voor om de ontwikkeling van kinderen te bespreken met hun ouders. Om dit op een juiste manier te doen, kunnen handvatten en een goede voorbereiding je hierbij helpen. In deze workshop gaan we samen aan de slag met relatie, verbinding en empathie, enkele basisonderdelen uit de training 'Professionele gespreksvoering'.
Workshop 2: Doelgericht werken via spel met aanbodplanners
Daniëlle Severens
Spel is de manier waarop jonge kinderen de wereld ontdekken en zich ontwikkelen. Door te spelen leren peuters sociale vaardigheden, taal, motoriek en probleemoplossend denken. In een rijke spelomgeving ontdekken ze, maken ze keuzes en groeien ze in hun zelfvertrouwen. Het is de basis voor hun verdere ontwikkeling.
Tegelijkertijd is doelgericht werken belangrijk. Het zorgt ervoor dat kinderen niet alleen vrij spelen, maar ook uitgedaagd worden om nieuwe vaardigheden op te doen. Hierbij kunnen peuter aanbodplanners een waardevolle rol spelen. Ze helpen pedagogisch professionals om doelgericht activiteiten aan te bieden, afgestemd op de ontwikkeling en interesses van de kinderen. De aanbodplanners zorgen voor een goede balans tussen vrij spel en gerichte activiteiten.
Workshop 3: Het Peuterbrein: de kracht van sensomotorische ervaringen
Fleurke Schook
Ben je nieuwsgierig naar inzicht in het brein van een peuter? Kom dan naar deze inspirerende workshop en leer meer over de ontwikkelingen en de invloed van de omgeving daarop!
Samen duiken we in (de ontwikkeling van) het fascinerende peuterbrein. Leer welke rol de breinontwikkeling speelt in het dagelijks functioneren van peuters en hoe je dit kunt ondersteunen en stimuleren in je dagelijkse praktijk. We verkennen hierin onder andere het belang van sensorisch spel voor de breinontwikkeling en hoe dit het fundament vormt van al het leren. Hiermee leer je begrijpen hoe peuters de wereld om zich heen verkennen en hoe je hen kunt helpen bij het ontwikkelen van motorische en zintuiglijke vaardigheden.
Verlaat de workshop met praktische tips en inzichten die je direct kunt toepassen. Hopelijk zie ik je daar!
Workshop 4: Het autonome kind
Lynn Adelmeijer
Bij autonomie denk je misschien snel aan de dreumesen/peuters die roepen dat ze het zelf willen doen. Dat is een heel duidelijk signaal van een kind dat vraagt om ruimte voor autonomie. Als je goed kijkt, kun je ook de signalen van behoefte aan autonomie bij baby’s signaleren. Hoe dat je dat? Daarin neem ik je graag mee tijdens deze workshop!
De term ‘het competente, autonome kind’, is een prachtige manier om uit te drukken wat een kind allemaal al in huis heeft, zelfs al vóór de geboorte. Het is een uitgangspunt dat bij meerdere pedagogische stromingen centraal staat en ook vaak terugkomt in de omschrijvingen van visies van kinderdagverblijven of gastouders. Tijdens deze workshop krijg je een compacte samenvatting van wie nou de grondleggers zijn van autonomie voor het jonge kind. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan een stukje bewustwording in je eigen werk; hoe kun je de behoefte aan autonomie bij de kinderen uit jouw groep herkennen (baby’s, dreumesen én peuters)? En welke kansen zijn er nog te grijpen om de kinderen te ondersteunen in de ontplooiing van die autonomie?
Workshop 5: Boeien, ga lekker stoeien!
Teun Bevers
Vaak worden stoeispelen op opvanglocaties en scholen vermeden. ''Het gaat te ruw" of "Ze kennen de grens niet." Deze gedachten en opmerkingen zijn een uitnodiging voor een dialoog en een kans om anders naar het stoeien te kijken. Stoeien biedt namelijk kansen voor kinderen om hun eigen fysieke kracht en die van de ander te ontdekken en samen af te stemmen. Bovendien ontdekken ze hoe ze om kunnen gaan met hun eigen grens of de (sociaal-emotionele) grens van de ander.
Tijdens deze workshop nodigt Teun Bevers je uit om met een andere blik naar stoeien te kijken, aan de hand van de Stoeiboxkaarten en de stoei-afsprakenposter van Edux. Je leert de technieken pedagogisch en effectief in te zetten, zodat kinderen door middel van spel een rijk en uitdagend aanbod krijgen voor hun (sociaal-emotionele) ontwikkeling. Je leert te werken met je groep aan de hand van de Stoei-afsprakenposter. We zijn in deze workshop actief fysiek aan de slag, want we proberen de spellen natuurlijk ook uit! Tijdens de workshop ontvang je de Stoeiboxkaarten en de Stoei-poster om direct op de groep aan de slag te gaan met de kinderen en je collega’s!
De Stoeiboxkaarten zijn ontwikkeld voor de training 'Effectief stoeispel begeleiden'. Stoeispelen voor kinderen (en volwassenen), met daarbij de belangrijke STOEI-afspraken voor kinderen en begeleidingsafspraken voor de volwassenen die het spel begeleiden. De Stoeiboxkaarten zijn opgebouwd naar de impact van het stoeispel, zodat jij en de kinderen kunnen kiezen welk spel het beste bij hen past, qua veiligheid en kunnen.
Workshop 6: Pedagogisch Educatieve Beeldcoaching (PEB) in de kinderopvang
Margot Wientjen
Het goed betekenis geven aan de initiatieven en de ontwikkeling van kinderen zorgt ervoor dat ze gezien, gekend en ondersteund worden in hun mogelijkheden en talenten. We weten dat non-verbale communicatie daarbij van betekenis is, toch is het niet altijd makkelijk om deze signalen te zien of te herkennen. PEB kan hier hulp bij bieden.
Dit doen we door te kijken naar beelden uit de eigen praktijk waarbij we focussen op wat we bij de kinderen zien. We kijken bijvoorbeeld naar welbevinden, betrokkenheid, ontwikkeling en de voorbereide speel-leeromgeving. Ook is het een mooi instrument om naar de onderlinge sociale interacties van kinderen te kijken.
Samen met de beeldcoach worden deze beelden geanalyseerd. Op deze manier zien pedagogisch professionals vrij snel wat het pedagogisch en educatief klimaat is in een groep. Vervolgens kijken we wat de kinderen verder helpt en welke rol een pedagogisch professional of een team daarin zou kunnen spelen. Dit stimuleert het observerend vermogen en geeft de gelegenheid om met de opgedane inzichten op een later moment aan de slag te gaan. Dit maakt het een erg praktisch en objectief instrument.
“Ik neem meer tijd om goed te kijken naar wat kinderen verder helpt. Dit maakt me zekerder in mijn werk”.
Wat levert de training op?
- Inspiratie en nieuwe inzichten van experts uit het veld.
- Concrete handvatten en tools om direct te kunnen toepassen in de praktijk.
- Persoonlijke- en professionele groei door je kennis te verdiepen.
- Uitbreiding van je netwerk met professionals uit het hele land: vind herkenning en weet wat er speelt bij anderen.
- Nieuwe energie en motivatie voor de uitdagingen in jouw werk.
- Een leuke dag!
Opzet:
Het Kinderopvang Congres is een fysieke bijeenkomst en vindt plaats in Eindhoven.
Data en locatie
Vrijdag 31 oktober 2025, 10.00 uur - 16.00 uur.
Edux, locatie Eindhoven
Beemdstraat 1
5653 MA Eindhoven
Anneke van Liempd
Samen met anderen op ontdekkingstocht naar dat wat ontwikkeling oplevert: dan zit ik in mijn kracht. Op zoek naar betrokkenheid en een goed welbevinden. Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor jou als professional.
Als klein meisje wist al dat ik juf wilde worden. En dat gebeurde. Naast mijn taak als juf heb ik ook enkele jaren als intern begeleider gewerkt. Ik vind het geweldig om met kinderen te werken en bij te dragen aan hun ontwikkeling. Na 20 fijne jaren in het basisonderwijs besloot ik dat het tijd was voor wat nieuws. Als pedagogisch coach ontmoette ik daarna veel pedagogisch professionals en leraren. Met hen ben ik aan de slag gegaan met de thema’s welbevinden en betrokkenheid. Samen ontdekten we de pijlers ‘Rijke uitdagende omgeving’, ‘Ruimte voor initiatief’, ‘Altijd in dialoog’ en ‘Opvoeden doen we samen’. Resultaat: mooie gesprekken, veel beweging en goede veranderingen
06 - 11 43 57 46
a.vanliempd@edux.nl
Daniëlle Severens
Tijdens mijn opleiding als orthopedagoog was ik betrokken bij de ontwikkeling van jonge kinderen. Daarna heb ik als pedagogisch professional veel praktijkervaring opgedaan met kinderen én hun ouders. Hierdoor weet ik veel beter wat de behoeften van ouders zijn, maar ook hoe belangrijk de rol van de pedagogisch professional is.
Mijn expertise ligt bij de ontwikkeling van jonge kinderen, met een focus op de eerste levensjaren. Ieder kind verdient gelijke kansen, en als samenleving moeten we een omgeving creëren waarin kinderen vanaf de babyfase kunnen groeien en bloeien. Als trainee-adviseur bij Edux, ondersteun ik professionals hierin en draag ik met veel enthousiasme bij aan een sterke toekomst voor alle kinderen.
06 - 86 55 63 20
d.severens@edux.nl
Fleurke Schook
Warm, veilig, open, volop kansen om te ontdekken en ontwikkelen, plezier, houvast, vrijheid, groei. Woorden die ik zou gebruiken om mijn eigen jeugd te omschrijven. Dezelfde woorden die ik ieder ander kind gun in zijn of haar jeugd. Jij als professional staat samen met ouders aan deze belangrijke basis voor het kind.
Met mijn enthousiasme, kennis en betrokkenheid hoop ik professionals te inspireren om ons samen te blijven inzetten voor een nog kansrijkere en veiligere jeugd voor ieder kind. Samen kijken waar de krachten liggen en die nog verder uitbreiden. Zodat professionals kunnen blijven bouwen samen met het kind. Jezelf blijven uitdagen, iets waar ik voor sta.
Soms denk ik, wat zou het mooi zijn als we af en toe het leven weer zouden mogen zien door de ogen van een kind. Puur, open en vol bewondering. Daar waar ontwikkeling begint.
Ik ga voor verandering en ontwikkeling, doe je mee?
06 - 29 59 61 13
f.schook@edux.nl
Lynn adelmeijer
Vaak denk ik ‘Was ik nog maar een kind’. Want hoe heerlijk is het om de wereld te ontdekken, je zorgeloos te voelen en zo open en eerlijk te zijn als een kind! Deze aspecten probeer ik ook in het volwassen leven nog zoveel mogelijk na te jagen. Ik vind het een geweldige taak om de professionals die met het jonge kind werken, te helpen verdieping te bereiken. Om hen, passend bij hun ontwikkelstijl, te kunnen inspireren. Empowerment, dat is waar ik in geloof!
De afgelopen jaren heb ik veel verschillende rollen gehad in de kinderopvang. Ik heb gewerkt in de praktijk als pedagogisch medewerker en locatiemanager en ik heb pedagogisch professionals gecoacht. Hierdoor weet ik op verschillende vlakken wat er speelt in de kinderopvang. Dit kan ik inzetten in mijn rol als trainer.
Wil je advies over bijvoorbeeld VVE of babyontwikkeling? Neem dan gerust contact met mij op.
06 - 25 67 90 62
l.adelmeijer@edux.nl
Manon Smith-Kemmeren
Jonge kinderen leren door te spelen, te ervaren.
Het is mijn passie om kinderen verder te helpen in hun ontwikkeling. Dat doe ik graag in samenwerking met de professionals. Samen kijken naar wat het beste is voor ieder kind. Als adviseur zie ik mijzelf als een leergierig persoon, die veel rust uitstraalt en met een empathisch vermogen.
Vanuit mijn ervaring als coach en trainer in de kinderopvang, heb ik mijn expertise opgebouwd rondom de ontwikkeling van het jonge kinderen. Ik richt me dan ook met name op het jonge kind, de kinderopvang, pedagogisch/VE coach en babytraining.
06 - 21 43 13 03
m.kemmeren@edux.nl
Margot wientjen
Als jonge vrouw werkte ik op een peutergroep. Mijn voorleesactiviteit werd gefilmd. Bij het terugkijken van het beeld zag ik direct een jongetje dat steeds ging staan. Mijn correcties - ”Ga nou eens op je billen zitten!” - hoorde hij amper. Hij wilde meedoen, maar dat lukte niet; hij kon het boek niet zien. En ik corrigeerde. Die kwam bij me binnen. Wat een betrokkenheid liet hij zien. Op dat moment is mijn liefde en de noodzaak voor Pedagogisch Educatieve Beeldvorming (PEB) geboren. Inmiddels werk ik als PEB coach bij Edux en geef ik deze ervaring graag mee aan andere professionals.
In mijn loopbaan werkte ik met kinderen, gaf ik opvoedingsondersteuning aan ouders, was ik 17 jaar manager van verschillende kinderopvanglocaties en ben ik projectleider van een maatschappelijk project in een township in Zuid-Afrika. Mijn profiel: enthousiast, teamplayer, empathisch, verbindend, persoonlijk, overstijgend denkend en stressbestendig.
06 - 10 75 57 93
m.wientjen@edux.nl
Teun bevers
Bevers zijn daadkrachtige dieren, zij zijn ijverig en bezitten empathie. Zij bouwen hun dam, werken samen en stimuleren hun jongen met overtuiging. Zij voelen de noodzaak om datgene wat tot stand is gebracht te behouden en te beschermen.
Bevers vertellen ons dat er soms gewoonweg niets anders opzit dan een plan te maken, de fundering te leggen en zich verder te ontwikkelen!
Ik ondersteun mensen bij het weerbaar en met plezier uitvoeren van hun dagritme. Diversiteit in locatie en samenwerking met verschillende disciplines vind ik prettig, dynamisch en verfrissend.
Verbinding maken met professionals die net als ik eigen regie, ondersteuning en aandacht belangrijk vinden. Ik word enthousiast wanneer we elkaar de kans op eigen ontwikkeling en medezeggenschap van onze professie geven.
Altijd praktijkgericht en vanuit de beweging. En dat mag je zeer letterlijk nemen!
06 - 21 30 63 08
t.bevers@edux.nl







Voor wie?
Dit congres is bedoeld voor:
- Pedagogische professionals
- Directie
- Leidinggevenden
- Gastouders
- Pedagogisch coaches
- Jeugd- en gezinsprofessionals
Keurmerken
Keurmerken:
- NRTO
Edux is een door het CRKBO (centraal register kort beroepsonderwijs) erkende opleidingsorganisatie en kan daardoor de training btw-vrij aanbieden.
Voor dit Congres geldt een minimumaantal deelnemers. Twee weken voor aanvang van de gecommuniceerde startdatum ontvang je bericht of het congres doorgaat.
Meld je uiterlijk 21 september aan en maak kans op:
De winnaars worden bekendgemaakt op 22 september. Wanneer je je aanmeldt, doe je automatisch mee met de winactie.
Meer weten?
Wil je meer weten over de training? Neem contact op met Manon Smith-Kemmeren
m.kemmeren@edux.nl l 06- 21 43 13 03