OVER EDUX

Nieuws

Van dyslexieonderzoek naar krachtig leesonderwijs

11 juni 2025

Lezen en spelling zijn culturele vaardigheden: ze gaan dus niet vanzelf. Misschien hebben jullie de uitzending van Zembla over dyslexie gezien, waarin werd verteld dat 8% van de schoolgaande kinderen de diagnose ‘ernstige dyslexie’ krijgt.

Het onderwijs op het gebied van spelling en lezen is vaak onder de maat. Dit komt meestal doordat de basisvaardigheden bij kinderen niet goed zijn aangelegd én omdat leerkrachten niet altijd weten hoe een effectieve leesles eruitziet. Methodes bieden een prettig houvast, maar lukt het ook om deze te vertalen naar de eigen groep? 
 
Een methode is een leidraad, maar nooit bindend. Zoals ook in de uitzending wordt gezegd: ‘een methode is niet waterdicht en alleen met invuloefeningen kom je er niet’. Durf dus kritisch te zijn en keuzes te maken binnen een methode zorg daarbij dat het lezen voorop staat. Vraag jezelf als leerkracht altijd af: wat leren de kinderen écht van het onderwijs dat ik nu aanbied? 

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat effectieve leeslessen draaien om instructie, veel oefenen en herhalen. Maar leerkrachten missen vaak de handvatten om dit goed in te richten. Ook het gebrek aan tijd gedurende de dag speelt een rol. Juist daarom is het belangrijk om lezen een centrale plek te geven, want álles wat we doen op school is verbonden met lezen. Kijk maar eens naar de toetsen van een leerlingvolgsysteem. Alles valt of staat met lezen. 

Dat betekent niet dat je de andere vakken moet schrappen, maar wel dat je moet zoeken naar de juiste balans. Niet stapelen, maar vervangen. Zorg voor vakintegratie. Als het leesonderwijs verbetert, zul je merken dat ook andere vakken gemakkelijker gaan. Het is dus onze taak om ervoor te zorgen dat elk kind geletterd de basisschool verlaat.

Waar in het onderwijs momenteel vooral de nadruk ligt op het aantonen van didactische resistentie om een dyslexieaanvraag te kunnen doen, zou de focus idealiter verschuiven naar een verbetering van het onderwijs zelf. Hierdoor zou het inschakelen van een extern bureau voor een dyslexieonderzoek, en eventueel de daaropvolgende begeleiding, overbodig worden. 

Bij Edux denken we graag met je mee om het leesonderwijs te verbeteren. Dit doen we onder andere in samenwerking met Marita Eskes (die ook in de uitzending te zien is) zij is schrijver van onder andere de boeken: Technisch lezen en begrijpend lezen in een doorlopende leerlijn. 

Wij bieden verschillende op maatgemaakte bijeenkomsten en trajecten om de basisvaardigheden op jouw school verder te ontwikkelen. Je kan dan denken aan vragen zoals: 

  • Hoe geef je een effectieve leesles, mét of zonder methode?  
  • Hoe bouw je een technische les didactisch goed op? 
  • Aan welke doelen werk je binnen de verschillende leerjaren? 
  • Hoe zorg je voor voldoende leeskilometers naast de leesles? 
  • Hoe kan je technisch lezen integreren met andere vakken? 


Nieuwsgierig geworden? Neem vrijblijvend contact met ons op via info@edux.nl

DOWNLOAD ARTIKEL ALS PDF