OVER EDUX
Samen spelen is leren
Abraham Maslow (1943) beschreef het al in de piramide van menselijke behoeften: als voldaan is aan de lichamelijke behoeften van iedere mens én de behoefte aan veiligheid volgt de behoefte aan sociaal contact. Saedeleer (2024) gaat na de coronaperiode en met de theorie van Maslow in haar achterhoofd nog verder: “Ontneem een mens zijn sociaal contact en die vindt de weg niet meer naar de bovenliggende lagen van erkenning en zelfrealisatie. Je hebt andermans steun en vriendschap echt nodig om succesvol te kúnnen zijn en jezelf te vervolmaken. Dat lukt je niet alleen”.
Keer op keer zien we het als opleiders Pedagogisch Educatieve Beeldcoaching (PEB) terug in de opnames van kinderen. Kinderen zijn van nature sociaal betrokken. Ze kijken, volgen en reageren op andere kinderen in hun omgeving. Materialen worden interessanter, wanneer een ander kind het hanteert. De nieuwsgierigheid bij een activiteit wordt gewekt, wanneer er al een ander kind aan deelneemt. Het samen ervaren van plezier en contact brengt de kinderen tot een hoger niveau van welbevinden en maakt leren leuk!
Ook wij als volwassenen nemen eerder iets aan van iemand met dezelfde interesses en/of persoonlijke omstandigheden (peers). Ook dat is menselijk. Kinderen zullen eerder iets van elkaar aannemen of oppikken dan dat ze dat van ons zullen doen. Kinderen bewust maken van elkaars aandacht, handelingen en ideeën kan dan ook voor kinderen op alle ontwikkelgebieden zo veel moois opleveren in de rijke speelleeromgeving binnen de kinderopvang. Dus niet alleen “spelen is leren”, maar juist “samen spelen is leren”.
Wat je ziet als je met aandacht naar kinderen kijkt
“Zegt ze dat nou echt? Dat had ik echt niet verwacht..“, vertelt een ervaren professional aan haar beeldcoach, wanneer zij hoort dat een peuter vraagt of ze de ander kan helpen op het moment dat de professional een stapje terug doet. Ruimte en vertrouwen, gecombineerd met het benoemen van sociale initiatieven die er al zijn, heeft bij haar peutergroep een direct effect. Dat maakt PEB een krachtig instrument. Met het analyseren van (korte) beelden gunnen we bij PEB de professionals de kans om de sociale initiatieven van kinderen te zien en herkennen. En kunnen deze gewaardeerd en versterkt worden.
Drie praktische tips om morgen al toe te passen:
- Deel het initiatief van een kind met de groep. Een voorbeeld bij het interactief voorlezen: “Pim gaat op één been staan, net als de flamingo”. Wie kan dat ook?
- Benoem non-verbale interesse in elkaar. Een voorbeeld bij het verven: “Charlotte kijkt hoe jij die grote strepen maakt!”.
- Geef kinderen ruimte voor hun sociale initiatieven. Een voorbeeld bij het handen wassen: “Ietje krijgt de kraan niet open, hoe gaan we dat oplossen?”
Meer weten?
Wil je meer weten over Pedagogisch Educatieve Beeldcoaching voor kinderopvang of onderwijs? Bekijk ons aanbod van trainingen of neem contact op met één van onze adviseurs.