OVER EDUX

Nieuws

Mediabeleid in de kinderopvang (deel 2)

15 oktober 2025

Kinderen groeien vandaag de dag op in een wereld waarin digitale middelen en online technologieën niet meer weg te denken zijn. Al vanaf jonge leeftijd maken zij kennis met schermen, apps en digitale content. Dat biedt volop kansen, maar ook nieuwe uitdagingen. Wanneer digitale middelen bewust en doordacht worden ingezet, kunnen ze de nieuwsgierigheid prikkelen en de betrokkenheid van kinderen en jongeren vergroten. Tegelijkertijd zijn de mogelijkheden én verleidingen enorm en in de toekomst zal een steeds groter deel van ons leven digitaal en online georganiseerd worden. Des te belangrijker is het dat kinderen leren hier op een gezonde en goede manier mee om te gaan. Voor de kinderopvang roept dit de vraag op: hoe bereiden we kinderen voor op een digitale toekomst, op een manier die hun ontwikkeling optimaal ondersteunt?

Een heldere en praktische vertaling van het mediabeleid naar de werkvloer biedt hierop antwoord. In dit artikel laten we zien hoe professionals ondersteund kunnen worden in het pedagogisch verantwoord inzetten van digitale middelen.

Wegwijs in de digitale wereld

De digitale wereld is voor veel medewerkers in de kinderopvang relatief nieuw. Voor sommigen is dit een compleet nieuw terrein, anderen zijn al bekend met leuke en leerzame digitale mogelijkheden. Ook zijn er twijfels te horen of digitale middelen wel gewenst zijn in de kinderopvang. Training, begeleiding en achtergrondinformatie zijn daarom gewenst en belangrijk voor professionals. De training “Wegwijs in de digitale wereld van kinderen” van Edux richt zich op de buitenschoolse opvang en combineert kennis, pedagogische verdieping, inspiratie en praktijkervaring.

Doelstellingen-van-de-training.png

bouwstenen van de training

Hoe zorg je dat het mediabeleid van jouw organisatie goed geïmplementeerd wordt op de werkvloer? Door medewerkers mee te nemen in het beleid en de visie. Nieuw mediabeleid kan vragen oproepen en soms zijn er zorgen over digitale middelen. Een training waar ruimte is voor informatie over het beleid en inspiratie voor digitale activiteiten biedt medewerkers concrete handvatten en zelfvertrouwen om met dit onderwerp aan de slag te gaan.

“Door zelf te experimenteren met digitale middelen, weet ik nu hoe ik kinderen hierin kan begeleiden.”

van passief naar actief mediagebruik

Een veelgestelde vraag van pedagogisch professionals is: “Hoe zorg ik dat schermgebruik educatief en actief is?” In de training ontdekken zij dat digitale middelen breder in te zetten zijn dan alleen (passief) filmpjes kijken of gamen. Tools als stopmotion, greenscreen of eenvoudige programmeerapps stimuleren creativiteit, samenwerking en probleemoplossend denken. Dit vraagt om het bewust inzetten en stimuleren van dit soort creatieve apps.

Ervaringen uit de training laten zien:

  •   Kinderen worden actiever, creatiever en werken meer samen.
  •   Digitale activiteiten bieden een bijdrage aan ontwikkelingsdoelen.
  •   Digitale vaardigheden kun je ook ontwikkelen zonder een apparaat te gebruiken.
  •   Digitale middelen zijn goed te combineren met andere activiteiten zoals bewegen.
ervaringsverhaal uit de praktijk

Wilma werkt op de BSO met kinderen van verschillende leeftijden. Dit jaar heeft haar organisatie iPads geïntroduceerd op de groepen. Wilma volgde de training Wegwijs in de digitale wereld van kinderen.

“In de training heb ik ervaren dat de iPad niet moeilijk is in gebruik. Je kunt er leerzame en leuke dingen mee doen, veel meer dan alleen het standaard filmpje en het gewone spelletje. Door zelf tijd te hebben in de training om te oefenen, voel ik me zelfverzekerd waardoor ik de iPad ook meer ga aanbieden als activiteit met de kinderen.

De jongste kinderen vonden het geweldig om zelf foto’s te maken met de iPad. Ik had poppetjes verstopt, die ze in kleine groepjes moesten zoeken. Om de beurt maakten ze een foto. Je zag ze groeien in het werken met de iPad, maar ook in het samenwerken omdat ze samen aan de slag gingen in groepjes die normaal niet zoveel samenspelen. Na afloop bekeken we ook weer samen de foto’s die ze gemaakt hadden.

Met de oudere kinderen zijn we in gesprek gegaan over situaties en dilemma’s uit de digitale wereld. Op de BSO zijn er verschillen thuis over wat en hoeveel tijd kinderen aan sociale media mogen besteden. Het leek me daarom nuttig en leuk om daar eens samen over te praten. Zo leerde ik de kinderen nog beter kennen en kunnen we van elkaar leren. Vragenkaartjes werken hierbij heel prettig. Zo kom je tot een leerzaam, interessant, ontdekkend gesprek met de kinderen.”

In-gesprek-met-vragenkaartjes.png

tot slot: samen leren in de digitale wereld

Een goed mediabeleid is geen eindpunt, maar een groeimodel. Binnen de visie van de organisatie, de ontwikkelingen in de samenleving en de kaders van overheidsbeleid. Het vraagt om voortdurende afstemming tussen visie, praktijk en behoefte. De rol van de pedagogisch professional als begeleider is cruciaal. Verdiep je in de belevingswereld van kinderen, ga in gesprek en ontdek met elkaar de mogelijkheden. Samen met kinderen, ouders en medewerkers bouw je aan een omgeving waarin media bewust, actief en met plezier worden ingezet.

Voor beleidsmakers in de kinderopvang betekent dit:

  •   Ontwikkel beleid dat door de hele organisatie gedragen wordt.
  •   Investeer in scholing en coaching.
  •   Ondersteun een cultuur van samen leren en proberen.

De digitale wereld is geen toekomst – het is het nu. Laten we kinderen hierin met vertrouwen begeleiden.

Meer weten? 

Heb je interesse hoe een training er voor jullie uit kan zien, wil je ervaringen delen of heb je een concrete vraag? Neem dan contact op met Brigitte Moulaert.

Meer weten over het opstellen van mediabeleid? Lees dan ons artikel Bouwstenen voor een doordacht mediabeleid (deel 1) van september. 

DOWNLOAD ARTIKEL ALS PDF