OVER EDUX

Nieuws

Lezen is leuk

29 september 2020

Lezen is een belangrijke vaardigheid voor ieder kind, zeker omdat de vaardigheid van het lezen bij andere schoolse vakken én in de maatschappij een grote rol in neemt. Leren lezen gaat niet vanzelf. Het is belangrijk om leerlingen te voorzien van goede instructie op het gebied van het technisch lezen. Ook zijn er leerlingen die moeite blijven hebben met het lezen, ongeacht de hoeveelheid (extra) instructie en (in)oefening.

Hoe zorg je dat leerlingen gemotiveerd blijven om te oefenen? Hoe zorg je dat leerlingen weer plezier krijgen (en houden) in het (leren) lezen? Een aantal tips!

Tip 1: Lees iedere dag

Het is belangrijk om regelmatig te lezen. Iedere dag kort oefenen (10 minuten) heeft een beter effect dan een hele avond oefenen en leren. Door het iedere dag kort oefenen krijgen de hersenen meer tijd om de geleerde kennis en informatie op te slaan. Probeer van het lezen een vaste routine te maken. Kies voor het (samen) lezen een rustige plek uit, waarbij het kind zich volledig kan richten op het lezen (‘een lekker-zit/lees-hoekje’). Corrigeer hierbij fouten die de leerling maak niet direct, het gaat er vaak eerst om dat kinderen weer plezier krijgen in het lezen en extra (in)oefening opdoen. Geef juist complimenten wanneer het wel goed gaat.

Tip 2: Kies samen boeken uit

Kies samen met de leerlingen boeken uit. Zorg dat de boeken aansluiten bij het leesniveau, maar ook aansluiten bij de belevingswereld. Het is belangrijk dat de leerling betrokken wordt bij het uitkiezen van het boek; als hij of zij het boek niet leuk vindt, zal de motivatie om te lezen laag zijn. Bedenk dat het  belangrijkste is dat kinderen plezier krijgen in het lezen. De motivatie om te willen lezen is hierbij belangrijk. Ook het lezen van stripboeken, moppenboeken of luisterboeken kan hieraan bijdragen!

Er zijn ook boeken speciaal voor leerlingen die het lezen moeilijker vinden. Deze boeken zijn leestechnisch eenvoudiger, maar de verhalen sluiten wel aan bij de belevingswereld.

Tip 3: Voorlezen

Haal een mooi (voorlees)boek en lees iedere dag (samen) voor. Ook van het worden voorgelezen leren kinderen (denk hierbij bijvoorbeeld aan het leren van nieuwe woorden). Kies samen een boek en zoek een rustig plekje om te lezen. Probeer het voorleen af te wisselen, door ook de leerling zelf hardop te laten lezen. Er kan bijvoorbeeld afgewisseld worden in het lezen van pagina’s (eerst de ouder of leerkracht, dan het kind), maar ook afwisselen in zinnen. Nadat er is voorgelezen of samen is gelezen, besteed dan tijd aan het nabespreken van het verhaal, zodat ook de verwerking en het begrip hiervan gestimuleerd worden. Zorg dat het geen ‘overhoring’ wordt, maar dat het een gezellig gesprek over het verhaal is.

Voorlezen is niet alleen belangrijk in de lagere groepen, maar ook voor leerlingen uit de bovenbouw!

Tip 4: Lezen is overal

Bijna overal speelt lezen een rol. Maak duidelijk dat je in de praktijk ook echt iets aan lezen hebt. Kinderen kunnen zo op een leuke en praktische manier oefenen met lezen, bijvoorbeeld: het lezen van de borden boven de weg, ondertiteling op de tv, recepten, gebruiksaanwijzingen, in folders van de dierentuin of musea en op de menukaarten in restaurants.

Tip 5: Leesspelletjes

Om het lezen weer leuk te maken, zijn er ook voldoende spelletjes die en beroep doen op lezen. Ook door het spelen van deze spelletjes wordt de leesvaardigheid van kinderen versterkt en oefenen kinderen met plezier. Voorbeelden:

  • Spelletjes uit vakantieboeken
  • Het maken van letter- of woordoefeningen in puzzelboekjes (bijvoorbeeld woordzoekers)
  • Het spelen van leerzame apps op de tablet (bekijk bijvoorbeeld dit overzicht voor gratis leerzame apps)
  • Spelletjes als ‘woordenslang’ (maak een woord met de laatste letter van het vorige woord), rijmspelletjes, Scrabble of Monopoly.

Tip 6: Geef het goede voorbeeld

Als we willen dat leerlingen lezen, is het belangrijk om zelf het goede voorbeeld te geven. Vertel actief over wat je gelezen hebt. Goed voorbeeld doet goed volgen. Ook kan het leuk zijn om met de leerlingen te delen welke boeken jij in jouw kindertijd hebt gelezen.

Tip 7: Maak het lezen leuk

Stimuleer het lezen door het leuk en luchtig te maken. Voorbeelden hiervan zijn het inzetten van een ‘leesbingo’: een bingokaart met verschillende opdrachten die te maken hebben met lezen (bijvoorbeeld ondersteboven lezen of lezen op het schoolplein). Je kunt zelf een leesbingo maken, maar er zijn er online ook genoeg te vinden.

Met deze tips kun je morgen gelijk al aan de slag!

Download artikel als pdf