OVER EDUX
Kritisch denken en bewust digitaal handelen
In de digitale wereld komen kinderen continu in situaties terecht waarbij ze eerst moeten nadenken en daarna pas handelen. Tegelijkertijd is de online omgeving vaak zo ingericht, dat het impulsief gedrag uitlokt. Er wordt gescrold, geswipet, je vindt 100.000 hits na een zoekopdracht, reclameboodschappen poppen uit het niets op en ‘toevallig’ komt precies dat stukje informatie naar voren waar je gisteren iets mee gedaan hebt op je socials. Alles is gericht op snelheid, het je ‘makkelijk maken’ en intuïtief volgen. Maar voor je het weet heb je doorgeklikt, je gegevens achtergelaten, of ben je verdwaald in de informatie die je eigenlijk niet eens aan het zoeken was. Binnen Digitalig hebben we daarom als een van de speerpunten het expliciet leren stimuleren van bewust en kritisch digitaal gedrag. Hoe kun je dit als leerkracht stimuleren?
In dit artikel delen Edux adviseur Marleen Hilhorst en partner Martine Gijsel tips uit de aanpak.
Auteurs: adviseur Marleen Hilhorst en partner Martine Gijsel.