OVER EDUX
De verdiepingsslag maken in het werken met het leerlingvolgsysteem
Het merendeel van de scholen heeft zich het afgelopen schooljaar gericht op de implementatie van het nieuwe LVS. Veel scholen zijn nu toe aan de verdiepingsslag. Hoe zorg je dat het LVS ten volle benut wordt en hoe borg je gemaakte afspraken? Adviseurs Nancy Spaapen en Miriam Huijsmans nemen je hierin graag mee.
De volgende stap
Na implementatie van het leerlingvolgsysteem zitten de meeste scholen nu in de volgende fase van het werken met het nieuwe LVS. De impact van een nieuw LVS kan groot zijn op je team. De verschillende leerlingvolgsystemen hebben allen een eigen visie op toetsing en maken gebruik van hun eigen taal. Het is belangrijk om met het gehele team deze taal goed te leren begrijpen en te spreken, zodat je zeker weet dat hetzelfde bedoeld wordt. Daarnaast zijn er wellicht aanpassingen nodig in de bestaande toetskalender, in verband met de doorstroomtoets die in februari 2025 afgenomen moet worden bij leerlingen van groep 8.
Het analyseren en interpreteren van de data uit het leerlingvolgsysteem en vervolgens het maken van een plan van aanpak vanuit de data, is een belangrijke volgende stap in het werken met het leerlingvolgsysteem. Want wat betekent de data uit het LVS systeem, naast de andere data uit bijvoorbeeld observaties tijdens de lessen en de resultaten van methodegebonden toetsen voor het onderwijs wat de leerkrachten de komende periode gaan geven? Juist door alle data samen te nemen en te kijken naar het ‘totale’ plaatje kun je het onderwijs nog beter vormgeven. Kan de methode gevolgd worden of zijn er wellicht aanpassingen nodig? Op deze manier kan het LVS systeem nog beter worden ingezet bij het vormgeven en inrichten van het onderwijs en is het ondersteunend aan het hele proces van kwaliteitszorg binnen de school.
Tip: We adviseren om bij het werken met het LVS systeem een kwaliteitskaart of afsprakenkaart te maken in de stijl van de school zodat gemaakte afspraken vastliggen en geborgd kunnen worden.
Mogelijkheden begeleiding edux
Edux biedt begeleiding aan voor besturen, voor het MT en voor teams. Ook IB/KC netwerken en samenwerkingsverbanden kunnen we met maatwerk adviseren en voorzien van scholing.
Op bestuursniveau adviseren we bijvoorbeeld over de wijze waarop de data uit de verschillende LVS systemen gelezen kan worden. Met de MT’s gaan we bijvoorbeeld in gesprek over het opstellen van passende schoolambities op eindresultaten, het in kaart brengen of groep 6/7 op koers ligt en het ontwikkelen van een schooleigen format waarin vanuit de data een plan van aanpak gemaakt kan worden. Belangrijk is dat we een eenduidige werkwijze creëren zodat er een schoolbreed beeld ontstaat, waarmee zowel het bestuur als het team geïnformeerd en geïnspireerd kan worden. Ook begeleiden we teams met het lezen van data, het maken van een vertaalslag van de data naar een plan van aanpak voor het onderwijs voor de komende periode en het koppelen van deze data aan overige informatie.
DOELGERICHT AAN DE SLAG MET DATA
Op 4 februari 2025 organiseren we de bijeenkomst 'Doelgericht aan de slag met data'. Adviseurs Marcel van As en Miriam Huijsmans inspireren om bewuste keuzes te maken in hoe je op school omgaat met het doelgericht vergaren van data. Gastspreker Mieke Michiels geeft een keynote over data, opbrengsten, onderwijskwaliteit en kwaliteitsbeleid. Meer informatie of het aanmeldformulier vind je via deze link.
Meer weten?
Neem dan vrijblijvend contact op met Edux en kijk of een van de adviseurs iets voor jou of jouw school kan betekenen.