OVER EDUX

Nieuws

De IB-er als duizendpoot - Groepsbespreking

2 februari 2024

Op bijna iedere basisschool werkt een intern begeleider, kortweg ‘IB-er’. De invulling van de rol als IB verschilt vaak per school. De intrede van Passend Onderwijs heeft ook effect gehad op de rol van de IB. In de praktijk zien we dat de IB-er veelal betrokken is bij de kwaliteit van het didactisch en pedagogisch handelen op school, het zorgbeleid en bij het zicht hebben op de ontwikkeling van de leerlingen.

Welke rol de IB-er ook heeft op een school, het is een belangrijke rol. De IB-er is een duizendpoot: van contact met ouders tot ondersteuning van collega’s/het team. In deze reeks nemen de adviseurs van Edux je mee in werkzaamheden die passend zijn bij de IB. Ze delen hun tips en ervaringen over diverse onderwerpen. Dit keer komt de ‘groepsbespreking’ aan bod.

De LVS-toetsen worden op dit moment afgenomen en de groepsbespreking staat gepland. Hoe geef je goed vorm aan een efficiënte groepsbespreking, zodat overzicht ontstaat en de leerkracht op weg wordt geholpen met de juiste interventies voor de komende periode. Het is hierbij helpend om de cyclus van handelingsgericht werken te doorlopen, startend vanuit de fase waarnemen. In deze fase analyseren we de verzamelde gegevens, denk aan je niet-methode gebonden toetsgegevens, methode geboden toetsgegevens en uiteraard de observaties van de leerkracht.

Tip 1: start vanuit overzicht

Breng eerst de verschillende vakgebieden in kaart taalverzorging, begrijpend lezen, rekenen, technisch lezen) waarbij de focus ligt op de didactische middenmoot, stel hierbij de volgende vragen centraal:

  •     Wat zie je wanneer je naar je groepsopbrengsten/resultaten kijkt?
  •     Is dit een herkenbaar beeld?
  •     Ben je tevreden met de opbrengsten? Is er voldoende groei zichtbaar?
  •     Zijn de schoolambities bereikt?
  •     Heeft het onderwijs opgeleverd wat we graag willen?
  •     Was ons onderwijs voldoende passend?

Het doel van de dialoog tussen jou en de groepsleerkracht is dat jullie gezamenlijk tot een keuze van het vakgebied gaat komen waarop een interventie gaat plaatsvinden.

tip 2: "klein" doel

Een klein doel helpt om het voor de leerkracht behapbaar te houden en maakt de kans op succes vele malen groter. Zoom dus in op 1 vakgebied. Dit kan zijn het vakgebied waar de schoolontwikkeling zich op richt of juist het vakgebied dat voor deze groep extra aandacht vraagt.

Tip 3: één vakgebied analyseren

Naar aanleiding van het evalueren en signaleren wordt er één vakgebied gekozen wat geanalyseerd zal worden. Hierbij staat onder andere de vraag centraal wat zijn de oorzaken van het niet bereiken van de ambitie? Hoe is je didactische middenmoot gegroeid?

  •     Welke groep leerlingen laten veel groei zien?
  •     Welke groep leerlingen blijft achter?
  •     Hoe verklaar je dat?
  •     Welke doelen worden beheerst (domeinanalyse)?
  •     Welke doelen worden nog niet beheerst?
  •     Komt dit overeen met de gegevens vanuit je observaties en methode gebonden toetsen?
  •     Komen deze doelen nog terug in het aanbod of moet je extra interventies plannen?

Belangrijk tijdens de fase van het analyseren is het in kaart te brengen op welke “oorzaken” we de meeste invloed hebben in relatie tot de schoolambities? Waar hebben wij als school/leerkracht wel invloed op; vandaag of morgen. 

Bijvoorbeeld:

  • te veel fouten in de basisvaardigheden;
  • te weinig aandacht geweest voor context sommen met name het reflecteren op je antwoord.
  • niet alle leerstofdoelen waren gepland in de periode voor de toetsafname.

 

Nieuw LVS
Wellicht zijn jullie onlangs overgestapt op een nieuw LVS en is er sprake van trendbreuk.
Om de gegevens op de juiste manier te interpreteren is het belangrijk om je als IB-er goed
te verdiepen in de visie, manier van toetsen en analyseren van het nieuwe LVS en het team
hierin mee te nemen.

Focus hierin bij de start met name op de kwalitatieve doelen; hebben de leerlingen voldoende
geprofiteerd van het onderwijsaanbod van het afgelopen half jaar en beheersen ze dus de
essentiële doelen. Zo ja, dan kan het onderwijsaanbod voortgezet worden. Zo niet, welke extra
interventies zijn nodig, welke aanpassingen moet de leerkracht doen in het onderwijsaanbod.

En monitor of de leerlingen op weg zijn naar 1S. Zijn de leerlingen op weg of moet je extra
interventies plegen? En voor de leerlingen waarvoor 1S niet haalbaar is, kijk je uiteraard
of ze op weg zijn naar een (solide) 1F.

tip 4: de verbeteractie

In de fase die hierop volgt, oplossingen formuleren, wordt de verbeteractie omgezet in een vraag: bijvoorbeeld: hoe kan ik mijn instructie bij rekenen versterken wat betreft het navragen van het begrip van het lesdoel wat aan bod is gekomen? En bespreek je daarna welke actie er nodig is op deze vraag oftewel welke verbeteractiviteiten gaat de groepsleerkracht de komende periode inzetten. Heb hierbij aandacht voor het benoemen wat de valkuilen zijn, maar ook wat er voor kan zorgen dat de verbeteractiviteit een succes wordt. Tijdens de groepsbespreking sta je ook gezamenlijk stil bij hoe de interventie uitgevoerd moet worden en hoe er tijdens het proces gemonitord gaat worden. Dit geeft ook richting aan jouw handelen als IB-er de komende periode.

tip 5: samen leren

Het leren van en met elkaar tijdens groepsbesprekingen is erg waardevol; organiseer eens groepsbesprekingen met meerdere groepen tegelijk waarbij de leerkrachten de eigen groep presenteren en jij als IB-er meer de rol van coach aanneemt.

 

Meer weten? 

Wil je meer weten over de groepsbespreking? Neem vrijblijvend contact op met adviseur Inge van Zundert-Hommel.

 

DOWNLOAD ARTIKEL ALS PDF