OVER EDUX

Nieuws

AI is niet langer toekomstmuziek

21 mei 2025

Of je het als leerkracht nu wilt of niet; AI vindt vanzelf zijn weg het klaslokaal in. De nieuwe conceptkerndoelen digitale geletterdheid beschrijven zelfs dat ‘de leerling verkent hoe AI-systemen werken’. Als leerkracht zul je jouw leerlingen dus kennis moeten laten maken met de wereld van AI. Het ontwikkelen van AI-onderwijs kan echter een uitdaging zijn. De workshop REGIE over AI kan je hierbij helpen.

REGIE OVER AI: een beredeneerde aanpak voor ai-onderwijs

Nieuwe AI-tools schieten als paddenstoelen uit de grond. Afbeeldingen genereren, teksten schrijven, video’s ontwikkelen en muziek laten inzingen; het is allemaal mogelijk met de juiste tools. Het schrijven van opstellen, het verzamelen van informatie voor een spreekbeurt of het samenvatten van een boek kan tegenwoordig allemaal snel en moeiteloos met tools zoals ChatGPT.  

Heb je als leerkracht echter voldoende kennis over de werking, risico's en voordelen van deze tools om hier op een goede en verantwoorde manier gebruik van te maken?  En weet je hoe je deze kennis effectief kan overdragen aan je leerlingen? 

Het is van steeds groter belang om leerlingen AI-geletterd te maken, zodat ook zij zich bewust zijn van de risico's en kansen van AI. Hierdoor kunnen zij overwogen keuzes maken over het gebruik van AI. De REGIE-over-AI principes kunnen je helpen bij het vormgeven van je AI-onderwijs.  

regie-over-ai principes

In de workshop REGIE over AI ontdek je hoe je AI op een verantwoorde en effectieve manier een plek geeft in je lespraktijk. Hiervoor hanteren we de REGIE-over-AI-principes: 

  • Rijke context 

We gebruiken de rijke leefwereld van de leerling als vertrekpunt om de abstracte werking van AI concreet en begrijpelijk te maken. 

  • Expliciete instructie 

Door duidelijke en gestructureerde uitleg leren leerlingen hoe AI werkt. Expliciete instructie biedt de noodzakelijke basiskennis om AI bewust en verantwoord te gebruiken. 

  • Gesprek centraal 

Het voeren van gesprekken en discussies over AI helpt leerlingen kritisch te denken over de invloed en toepassingen van AI in de maatschappij. Door ervaringen en meningen te delen, ontwikkelen ze hun eigen kritische blik. 

  • Impulscontrole stimuleren 

Leerlingen leren bewust om te gaan met AI-tools door begeleide experimenten. Ze ontwikkelen een ‘stop-en-denk’-houding: eerst nadenken, dan gebruiken. Dit bevordert een verantwoord en doordacht gebruik van AI. 

  • Evalueren en reflecteren 

Door kritisch te kijken naar de output van AI leren leerlingen dat ze informatie niet klakkeloos moeten overnemen. Ze leren om bronnen te checken en te reflecteren op de betrouwbaarheid van AI-resultaten.

Naast de REGIE principes is het niet alleen van belang dat je als leerkracht zelf ook AI-geletterd bent als je AI-tools gebruikt, maar zelfs verplicht volgens de nieuwe Europese AI-verordening. Daarom nemen we je mee in de werking van verschillende AI-tools en laten je zien wat de risico's en de kansen zijn voor jou als leerkracht en voor je leerlingen. Denk aan voordelen als werkdrukverlaging, nieuwe creativiteitstools en betere persoonlijke begeleiding, maar ook aan risico’s zoals vooroordelen in algoritmes en overmatige energie en watergebruik.

Tot slot duiken we in vier verschillende vormen om het AI-onderwijs een plek te geven in jouw school. Kies je voor een geïntegreerde aanpak of ga je juist voor een methode of projectweken?  

Meer weten? 

Nieuwsgierig geworden? Neem contact op met onze adviseurs digitale geletterdheid. Wil je alvast het gesprek over AI in je klas of team beginnen? Vraag dan gratis de REGIE over AI gesprekskaartjes aan. Een handige, laagdrempelige manier om met elkaar te praten over AI. 

DOWNLOAD ARTIKEL ALS PDF