OVER EDUX

Nieuws

Inspirerende speel-leeromgeving - De huishoek (deel 1)

1 november 2023

Spel vormt de basis voor de ontwikkeling van het jonge kind. Om kinderen te kunnen laten spelen is een goed ingerichte speelleeromgeving essentieel. Onze adviseurs delen regelmatig hun ervaringen over de speelleeromgevingen. Deze keer zoemen we in op de hoek der hoeken: de huishoek (deel 1).

In de huishoek proberen we de wereld van de kinderen naar binnen te halen, de wereld die zij het beste kennen: hun thuis. Dit doen we met een doel, we willen de kinderen de mogelijkheid bieden hun levenservaringen te verwerken en uit te spelen. Voor kinderen is dit zo een relevante en betekenisvolle activiteit dat het ons, professionals de mogelijkheid biedt daar super veel ontwikkelingsdoelen aan te verbinden. We weten dit allemaal maar bieden we dan ook de juiste materialen aan en richten we onze hoek bewust in dat deze diverse ontwikkelingsdoelen ook gehaald kunnen worden? Een ding weet ik in ieder geval zeker, met twee lepels, drie borden en een geplette plastic appel gaat dit zeker niet lukken.

Omdat we over de huishoek veel te vertellen hebben, delen we het op.

hoeken.jpg

Deel 1: de basisinrichting

Stap 1: De jaarplanning
De verschillende niveaus van spelontwikkeling kunnen in je groep behoorlijk uiteenlopend zijn. Het is belangrijk dat het spel dat geboden wordt in de huishoek voor alle kinderen, en dus ontwikkelingsniveaus, het hele jaar door toegankelijk is. Om de doelen die vanuit je jaarplanning aanbod komen te stimuleren moet de basisinrichting van de huishoek op orde zijn.

De basisinrichting ziet er als volgt uit:

1.       Keukentje met toebehoren.
De inrichting van de keuken is logisch en kloppende met de werkelijkheid. Zo hebben weinig kinderen thuis zes verschillende kleuren plastic borden op tafel staan. De meeste kinderen zitten toch te eten van Zweeds design en eerlijk is eerlijk; het oog wil ook wat. Mocht je zes borden aanbieden in de huishoek let er dan ook even op dat er zes lepels, vorken en messen en kopjes zijn. Hebben we meteen een aantal rekendoelen meegepikt.

De materialen zijn gelabeld zodat kinderen de materialen ook weer zelfstandig kunnen opruimen. Voeg bijvoorbeeld in je bestekbak de eerste letter van het object toe (de L van Lepel) en we pikken direct weer een taaldoel mee.

Er is voldoende materiaal aanwezig zodat de volgende dagelijkse handelingen kunnen worden uitgespeeld: koken, tafeldekken, samen eten, afruimen en afwassen. 

 

2.       Tafel met stoelen en een hoge kinderstoel.
De meeste tafels in huis zijn multifunctioneel en niet enkel om aan te eten. Zorg dan ook dat de kinderen niet eerst de tafel in de huishoek hoeven op te ruimen voordat ze hun boodschappenlijstjes kunnen schrijven of op de laptop gaan ‘werken’. Wanneer er vier kinderen tegelijk in de huishoek mogen spelen, dan moeten er wel voldoende stoeltjes zijn om samen te eten, de verjaardag te vieren, koffie of thee te drinken, et cetera. De inrichting bepaalt dus direct het aantal kinderen dat er kan spelen.

 

3.       De babyhoek.
De verzorging van de baby in het huis wordt door veel kinderen veelvuldig en met groot plezier uitgespeeld. Een commode om de baby te verschonen, aan en uit te kleden en om alle spulletjes rondom de baby in te bewaren is dan ook zeer aan te raden. Zorg ook hier dat je alle materialen labelt zodat deze ook weer goed opgeruimd kunnen worden. En biedt niet teveel materialen aan. Je kunt altijd nog materialen toevoegen wanneer kinderen aangeven daar behoefte aan te hebben. Naast de commode geeft een kinderwagen en een wiegje ook een flinke impuls aan het spel met de baby.


4.       Het kledingrek.
Kinderen vinden het heerlijk om in de rol van vader, moeder, oom, tante, broer, zus te kruipen. Je kunnen verkleden helpt daar bij. Zorg dat de kleding passend is bij de populatie van je school (herkenbaar voor de kinderen) maar ook bij alle formaatjes in je klas (anders scheurt je trouwjurk bij de eerste spelronde al kapot). Ik wil jullie op het hart drukken dat de kleding moet aansluiten bij de rollen die er gespeeld kunnen worden in de huishoek en het moet passen bij de functie van de huishoek. Ik denk namelijk niet dat er veel kinderen thuis clowns of brandweermannen hebben rondlopen die het eten verzorgen. Die kleding is super leuk, maar hoort thuis in een andere hoek. Zorg dat je naast kleding ook schoenen en accessoires hebt uitgestald. Denk daarbij aan kettingen, klipoorbellen, hoofddoeken, stropdassen en brillen (niet op sterkte alsjeblieft). Zorg tevens dat de kleding en schoenen netjes gepakt en terug opgehangen kunnen worden.

 

5.       Het bed.
Een peutermatrasje is een ideaal formaat dat in de meeste huishoeken nog wel een plekje kan krijgen. Zorg dat het bed opgemaakt is zodat patiënten, baby’s of moe gewerkte moeders allemaal lekker ingestopt en voorgelezen kunnen worden of gewoon even lekker een dutje kunnen doen.

Tot slot

De basisinrichting van de huishoek verdient liefdevolle aandacht van ons. Zorg dat je materialen  ‘echt’, compleet en in tact zijn. Daarnaast moeten alle materialen gelabeld en gestructureerd aangeboden worden zodat de kinderen ook weer zelfstandig alles op kunnen ruimen. Als het spel in je huishoek niet lekker loopt, ligt het hoogst waarschijnlijk aan de inrichting en aan het ontbreken van instructie en begeleiding. Genoeg om mee aan de slag te gaan dus de komende periode.

In een volgend artikel gaan we verder in op de huishoek.


Meer weten? 

Wil je vrijblijvend meer weten over een sterke speel-leeromgeving op jouw kinderdagverblijf of basisschool? Of wil je ondersteuning bij het op orde brengen van de hoeken op jouw groep? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs en informeer of Edux jou of jouw team kan ondersteunen.

 

DOWNLOAD ARTIKEL ALS PDF