OVER EDUX

Nieuws

Het voeren van (zorg)gesprekken met ouders

24 februari 2022

Het lijkt zo simpel, met elkaar in gesprek gaan. Toch kan dat soms best lastig zijn. Soms weet je je geen houding te geven of ken je de ander niet goed genoeg om hoogte van hem/haar te krijgen. Ook is het gespreksonderwerp soms lastig, of ben je bang voor een vervelende reactie. Hoe pak je oudergesprekken goed aan? Adviseur Anneke van Liempd neemt je hierin mee.

Wederkerigheid

‘Elke relatie tussen ouder en professional is gebaseerd op wederkerigheid’.

We spreken hierbij ook wel over het ‘over en weer’ gaan in het sociale contact. Bijvoorbeeld het wachten op je beurt, het delen tijdens het samenspelen en meegaan in het spel van een ander, maar dus ook het hebben van een gesprek. Als we het hebben over een goed gesprek dan hebben we het over een gesprek wat wederzijds, aanvullend en gelijkwaardig is. Het is belangrijk om hierbij uit te gaan van het feit dat er meerdere perspectieven en dus ook meerdere waarheden zijn. Als je doel van het gesprek is om informatie met elkaar te delen in plaats van het overtuigen en winnen, zul je zien dat het gesprek prettiger verloopt.

oen en koe

Je hebt hier misschien al eens van gehoord. Het zijn mooie afkortingen die goed te gebruiken zijn bij gespreksvoering.

OEN: Open En Nieuwsgierig
KOE: Kaken Op Elkaar

Bovenstaande ezelsbruggetjes gaan je vast en zeker helpen om je luisterhouding in een gesprek te verbeteren. Wanneer je namelijk open en écht nieuwsgierig bent naar de ander zal deze zich veel meer open stellen in het gesprek. Als het een beetje mee zit zal het overgenomen worden en is de ander ook nieuwsgierig naar jouw kant van het verhaal. Wanneer je je je kaken op elkaar houdt, soms net even wat langer dan dat je zou willen, geeft je de ander meer denktijd en ruimte om te vertellen.
Een stilte laten vallen is niet erg. Het maakt zelfs dat de ander vaak toch gaat praten, ook al is het moeilijk.

Verschillende typen ouders

We zijn niet allemaal hetzelfde, gelukkig maar. Ook ouders zijn verschillend. Denk maar eens aan boze, passieve, ontkennende en drukke ouders. Behalve een aantal basisstappen die je kunt gebruiken om in gesprek te gaan met ouders, is het dus ook noodzakelijk om verschillend op hen af te stemmen. Relatie met hen opbouwen aan de voorkant is wellicht een overbodige opmerking, maar in de praktijk blijkt dit toch nog vaak een aandachtspunt.

voorbereiding

Tussendoorgesprekjes kun  je natuurlijk niet voorbereiden, maar lastige gesprekken, of gesprekken met lastige ouders kun je natuurlijk wel voorbereiden. Het woord lastig in ‘lastige ouders’ is mijn inziens een aanname. Vaak komt het erop neer dat je het spannend vindt om met die ouder(s) in gesprek te gaan omdat je ze onvoldoende kent of omdat je bang bent voor hun reactie op de informatie die jij wil delen. Een goede voorbereiding kan je helpen om je met meer zekerheid het gesprek in te gaan.


Wil je weten hoe je een goede voorbereiding kunt maken en hoe je het beste kunt afstemmen op de verschillende type ouders? Edux verzorgt de training ‘Het voeren van (zorg) gesprekken met ouders’, waarin dit onderwerp (en nog veel meer) wordt besproken.

Ook ontwikkelden de adviseurs van Edux een poster bij de training ‘Het voeren van (zorg) gesprekken met ouders op de kinderopvang’. Download de poster HIER.

Meer weten? 

Wil je meer weten over oudercommunicatie of gesprekstechnieken? Neem vrijblijvend contact met op met adviseur Anneke van Liempd en informeer of Edux jou of jouw team kan ondersteunen in het voeren van (zorg)gesprekken met ouders.

 

Download artikel als pdf