OVER EDUX

Nieuws

Een gezamenlijk gedragen gedragsplan

4 augustus 2025

 Duidelijke regels betekent een fijne start, dat klinkt logisch. Net als bij onze leerlingen is herhaling voor ons als professionals van belang om normen, regels en afspraken op te frissen, aan te scherpen en levend te houden. Zodra wij met elkaar de verwachtingen richting leerlingen, ouders en collega’s duidelijk hebben, kunnen we dat immers ook uitdragen.

Het gedragsplan

De opstartweken zijn een prachtige mogelijkheid om die verwachtingen met elkaar af te stemmen, want het beste moment om normen, regels en routines in te voeren en aan te leren is vanuit een natuurlijke overgang zoals een zomervakantie. De Gouden Weken-programma’s in de klassen liggen vaak al klaar, want we willen de fases van groepsvorming in goede banen leiden. Echter de check of ons gedragsplan nog klopt, of we allemaal inderdaad nog hetzelfde willen, voorleven en in de praktijk brengen valt in de hectiek van de start van het schooljaar weg. En juist de norm die onder het programma van de Gouden Weken ligt is belangrijk om met elkaar te bespreken. Tijd vinden in die laatste week van de zomervakantie is een uitdaging, want de agenda hiervoor zit vol met praktische regelzaken, het inwerken van nieuwe collega’s en het startklaar maken van de lokalen. Echt gelegenheid voor een goed gesprek, discussie of uitwisseling met het schoolteam is er dan niet, wat maakt dat de norm snel kan vervormen tot een misschien. Dan worden regels verschillend geïnterpreteerd en ontstaat er onduidelijkheid over consequenties en aansturing, wat ruimte geeft aan verstorend gedrag.

Normen, regels, routines en verwachtingen

Geen zorgen! Het tweede beste moment om met elkaar stil te staan bij normen, routines en regels is elk volgend moment. Wanneer we als team kiezen om consistent te handelen - doen wat we zeggen en zeggen wat we doen - zullen we daar snel de vruchten van plukken. Kinderen komen naar school om te leren, en goed gedrag is essentieel voor het behalen van elk doel dat we voor ogen hebben met ons onderwijs. Dit goede gedrag ontstaat niet vanzelf; het moet worden aangeleerd, voorgedaan, ingeoefend en herhaald. Het vereist van ons als onderwijsprofessionals toewijding, doorzettingsvermogen en consistentie, het hele jaar door.

De taak van het schoolteam is het ontwikkelen van een gezamenlijk gedragsplan, waarin normen, routines, regels en verwachtingen helder worden verwoord. Het is belangrijk dat dit plan niet alleen op papier staat, maar ook daadwerkelijk wordt nageleefd en doorleefd door het hele team.

Een gezamenlijke inzet en een gedeelde verantwoordelijkheid binnen het schoolteam zijn de ingrediënten voor zo’n succesvol gedragsplan. Wanneer iedereen zich inzet voor een positieve en consistente gedragscultuur, kunnen we samen een omgeving creëren waarin leerlingen zich veilig voelen en optimaal kunnen leren.

Meer weten? 

Vind je het fijn als dit proces bij jou op school gefaciliteerd wordt? Neem dan contact met ons op en informeer naar de training Leerkracht in de lead.

DOWNLOAD ARTIKEL ALS PDF