OVER EDUX
Cyberweerbaarheid in het PO en VO
Het belang om leerlingen digitaal geletterd te maken wordt steeds duidelijker. Leerlingen volgen het nieuws via Tiktok, staan continu met elkaar in verbinding via sociale media, stellen iedere vraag die ze hebben aan ChatGPT en gebruiken de hele dag door apps en apparaten die gebruik maken van artificial intelligence. Sinds de komst van de conceptkerndoelen op het gebied van digitale geletterdheid (SLO, 2024b) zijn veel basisscholen en middelbare scholen eerste stappen aan het zetten om structureel aandacht te besteden aan digitale geletterdheid. Cybercrime krijgt echter nog weinig aandacht tijdens lessen over digitale geletterdheid, terwijl er genoeg redenen zijn om pro actief in te zetten op de cyberweerbaarheid van leerlingen.
Lees meer over cyberweerbaarheid en hoe je hiermee aan de slag kunt gaan in het PO en VO in het visiedocument dat binnenkort beschikbaar komt via de downloadknop. Klaar voor de eerste stap? Download dan het plan van aanpak cyberweerbaarheid.
Download hier binnenkort het visiedocument.